Serie workshopen var otroligt inspirerande och vi fick många bra tips på hur man kunde
arbeta med serier med elever i skolan, också ämnes överskridande.
Vi värmde upp med en seriestaffet, något som jag aldrig har gjort förut.
Tidbegränsningen och samarbetet gjorde att man blev mer spontan och slutade värdera lika mycket.
Man blev väldigt inspirerad av vad den andre kunde komma på i följande ruta och upplösningen blir något som man kommit fram till tillsammans eftersom det är resultatet av de händelser inom rutorna som båda varit med om att skapa.
Seriestaffet med Matias:
Vi fick också chansen att prova på att skapa en serie efter en egen berättelse. Då vi fick i uppgift att tänka ut en egen vardagssituation och illustrera den.
En annan väldigt inspirerande uppgift den då alla fick skriva ner varsin berättelse.
Därefter samlade Henri in berättelserna, blandade dem och delade ut dem igen
så att alla fick någon annans berättelse.
Sedan blev vår uppgift att skriva om berättelsen och krydda den lite.
Henri samlade in papperna igen och delade ut dem på nytt.
Alla skulle nu göra serie av den nyskrivna berättelsen, individuellt.
Under förra veckans workshop diskuterade vi kring kreativitet och vad det kunde vara.
Detta moment upplevde jag som ett tydligt exempel på en kreativitetsövning.
Ett nytänkande där man fick chansen att tänka om i flera steg.
Det var också ett samarbete, ett individuellt arbete som förde in gruppen vilket gjorde det väldigt spännande och inspirerande.
Kul att få så bra exempel på hur man kan arbeta med serier med våra framtida elever!
När vi blev tillfrågade om i vilka ämnen man kunde använda sig av serieteckning som lärande medel
upplevde jag att man kan använda den inom precis vilket ämne som helst också för att diskutera värdegrunden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar