måndag 21 september 2015

Reflektion kring dagens seminarium, estetiska läroprocesser

Jag ser bildämnet som den missförstodda konstnären. Alla förstår vad man jag gör när man säger att man jobbar i kassan på hemköp men ingen vet vad man gör när man säger att man arbetar som konstnär. Det kräver sin förklaring eftersom konst är så oändligt brett och inte ens då är det säkert att folk förstår. Jag tycker det är så intressant att läsa om hur diskriminerat bilden har varit genom tiderna och fortfarande är. De gamla föreställningarna sitter i, spåren går parallellt med de nya. Kan de nya någonsin sudda ut de gamla? För ett par dagar sedan satt jag utanför min dotters simskola med kompendiet i knät. En av mammorna kom förbi och frågade mig vad jag läste och jag förklarade lite förenklat att jag studerar till grundlärare i bild och fritidshem. Reaktionen var väntad: "Åh, vad roligt det låter!" Själv läste hon nationalekonomi"inte lika fluffigt".Vad som måste varit hennes eget uttryck för flummigt eller luddigt fastnade i mitt huvud. När jag fortsatte läsa ekade ordet fluffigt i mitt huvud. Hon skulle behöva sätta sig in i de "fluffiga" begrepp som vi diskuterat idag. Kanske skulle hon tagit ämnet på lite större allvar? Är de praktisk estetiska ämnena bara ett sätt att koppla bort tankeverksamheten och låta våra känslor styra varför skulle vi då använda dem i skolan? Vad fyller då bilden för funktion? Kursmålen förklarar  ämnet som  ett kommunikativt medel en nödvändig kunskap för att kunna "delta aktivt i samhället". I bild liksom inom textbehandling betonas vikten av kritisk granskning. Jag tycker att det står svart på vitt men ändå är vi fortfarande de missförstodda konstnärerna som folk tror målar vackra akvareller med skärgårdsmotiv.
Liksom hur vi under dagens workshop kategoriserade våra stenar o ungdomar har också de praktiskt estetiska ämnena kategoriserats till att hamna i ett fack bland ovetenskapliga ämnen. Jag upplevde att mamman som läste till ekonom tyckte att hennes framtida arbete var viktigare och försökte betona sin föreställda dominans genom att beskriva mitt yrkesval med ett ord som jag aldrig stött på i vår kurslitteratur. Möjligen använde jag mig av adjektivet när jag vispade marängen till citrontårtan  inför min pappa 60 års kalas i lördags. Kanske får vi möjlighet att reda ut begreppet när vi ses igen nästa vecka. Men förhoppningsvis slipper jag tänka på fluff begreppet och försöka sätta mig in i och försöka förstå andra begrepp vi kommer att diskutera framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar