Efter att vi sett viden "The deliciuos" känner jag att vi började beröra vad som händer om man går över gränsen. Om man inte tycker, beter sig eller ser ut som alla andra får man lida för det.
Att vara annorlunda, skilja sig från den stora massan, bestraffas.
Vi vill och ska som lärare arbeta med värdegrundsfrågor, förebygga mobbing och skapa förståelse för olikheter, skolverket(2011:7). Men hur behandlar samhället avvikare? Vad gör en lärare som anser
att flera i klassen har koncentrations svårigheter? Vi är alldeles för snabba med att misstänka och ADH stämpla barn i dag. Människor i min närhet tar antidepp och andra mediciner som förstört deras psyke och gjort dem till andra människor än tidigare. Det hela börjar inte alltid med att man har problem utan att samhället anser att man ÄR ett problem. Ett hot mot normen. Olika samhällen begränsar oss på olika sätt beroende på vilken kultur man vi i. De burar in människorna och sätter upp regler för hur vi bör vara. Lämnar man buren blir man bestraffad.
Just på grund av att det upplevs vara farligt att avvika känner jag att sokratiska samtal är ett måste i skolan. Genom det kan vi träna oss på att lyssna och se saker från olika vinklar för att förstå varandra.
Därmed anser jag att sokratiska samtal är ett värdegrundsarbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar