För mig kändes det både lite märkligt och fantastiskt roligt
att komma tillbaka till en konstnärlig institution igen. Mycket har hänt sedan
mina år domen och fotohögskolan
Då ville jag utveckla mitt konstnärliga språk och hitta mig
själv som konstnär.
Nu är jag här för att jag vill stötta barn och ungdomar i
deras estetiska utveckling.
Det var märkligt att gå in på gården till akademin Valand,
som det heter nuförtiden där jag har hängt många gånger. Minnet av när min framtida
man överraskade mig med en matlåda där för första gången svepte förbi. Under
min examensutställning var jag redan höggravid med vårt första barn och nu har
vi varit gifta i 7år och har två barn. Åren går(!) och vi är i ständig
utveckling. Nu läser vi båda på HDK för att kunna undervisa i bild vilket känns
helt fantastiskt roligt.
Det var ett tag sedan jag tecknade regelbundet.
Det låter som en ursäkt, något som jag kommer till senare.
I alla fall var det 12 år sedan jag gick på domen
konstskola.
Tecknat har jag gjort även efter det men det var inte sedan
dess som jag gjorde tecknings övningar tillsammans med andra i ett klassrum
eller teckningssal.
Då som nu var jag spänd inför det. Men den här gången
upplevde jag det inte riktigt på samma sätt. Nu kan jag tillåta mig mer och bryr
mig inte lika mycket om hur det ser ut. För mig är det självklart att bild och
konst överhuvudtaget handlar om kommunikation. Efter att ha läst om kompendiet
som beskriver det sokratiska samtalet upplever jag att det är precis det
konsten innebär. Ett vidgat samtal som öppnar upp, något som ständigt är på
väg. Jag ser det sokratiska samtalet som ett konstnärligt arbete, ett
utforskande som också ger en djupdykning i stället för att bara vara.
Under tisdagens
övningar hörde jag många ursäkta sig, det gjorde säkerligen jag med och det
blev många skratt. Varför kan vi inte tillåta oss att träna vårt seende utan
att alla normativa föreställningar tar över? En gammal klasskamrat från domen
konstskola hade på sitt extra arbete inom äldreomsorgen fått frågan om hon
kunde rita en kossa som en kossa ser ut. Varför vill vi bevisa för varandra att
vi kan teckna en kossa som en kossa ser ut? Hur ser kossan ut föresten? Kan vi
inte medge att det finns otrolig många sätt att se och illustrera en ko?
På domen konstskola hade vi kroki varje fredag förmiddag.
Jag ville aldrig att läraren skulle komma fram och titta och
jag var osäker på hur jag skulle dra mina linjer. Jag satt mig helst på en
plats där jag kunde se bra men som var i skydd från andra att se mitt block.
Jag ville lära mig men vågade inte ta ut svängarna i början. Jag kände hur
detta stod i vägen för min utveckling och mitt lärande.
Varför var det så
viktigt att bry sig om vad andra tyckte, i synnerhet läraren? På många andra
plan vågade jag och bröt mig loss, jag experimenterade och tog ut svängarna i
både skulptur och video. Jag har alltid gått min egen väg och vågar mycket. Men
jag hade fortfarande fördomar om vad som var en bra teckning, under krokin var
jag blyg och det gjorde att jag inte tog lika mycket hjälp av lärare och andra
som jag hade kunnat vilket faktiskt också resulterade i att jag inte utvecklades
lika mycket i mitt tecknande som jag hade kunnat. Jag vågade inte visa upp mina
brister och tala om det jag ville öva mig på. Dels tror jag att detta berodde på att den lärare
som ofta höll i krokin dömde och fällde hårda kommentarer kring våra teckningar
efter egna värderingar. Detta gjorde att många av oss kände sig låsta. Men i
det stora hela tror jag att det också beror på de traditionella
föreställningarna som Lindberg och Nordström beskriver att teckningen blev ett viktigt tekniskt verktyg under
industrialismen.
Jag tyckte det var intressant att få veta att framtida
bildlärare under en lång period fick gå sin utbildning på Tekniska högskolan
och att bildämnet gick under benämningen teckning ända fram till 80-talet(!). Detta
gör att jag ser en tydlig koppling till var fördomen om att den läser bild bör kunna
”teckna en ko som en ko ser ut” kommer ifrån. Det sitter fortfarande djupt även
när vi pratar om konst som är så brett och gränsöverskridande.
Jag upplever ofta att den stora massan fortfarande lever
kvar i de traditionella föreställningarna. Många tror att en konstnär är någon
som främst tecknar och målar(helst en ko som en ko ser ut). Det betyder alltså
att många är fast i föreställningarna om konsten som ett hantverk, föreställningar
som tillhör tiden före renässansen, men allt är i ständig utveckling och vi ha
kommit mycket långt sedan dess!
Under min tid på fotohögskolan arbetade jag med fri konst och
idag är jag multimedia konstnär och låter egna fiktiva historier leda mina
verk. Jag bygger upp installationer och dessa kan rymma precis vad som helst
och se ut hur som helst. Allt beror på vad jag vill säga. Detta gäller även
ämnet bild. Det ger oss möjligheten att fördjupa ett lärande, också inom olika
ämnen. Vi kan till exempel hjälpa barnen att uppleva hur en stad ser ut och
fungerar genom att låta dem bygga upp den själva. Ser man ämnet på det sättet anser
jag att det är ett av skolans viktigaste ämnen eftersom det möjliggör att
barnens frågeställningar och erfarenheter visualiseras vilket leder till en
djupdykning inom allt lärande, ett lärande för både lärare och elever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar